Vurderer du å sende inn manus eller prosjektbeskrivelse?
Når du ønsker å presentere en bokidé for oss, stiller du sterkere hvis du følger følgende retningslinjer:
E-posten din bør inneholde:
1.
En prosjektbeskrivelse. En god prosjektbeskrivelse inneholder to ting. Det aller viktigste er en engasjerende og selgende beskrivelse av teksten. Se for deg at boken din er ferdig og at du skal skrive en baksidetekst. Baksideteksten skal gi en sannferdig beskrivelse av innholdet, og den skal gi leseren lyst til å åpne boken og lese. En slik tekst fungerer også godt i prosjektbeskrivelsen. I tillegg bør du ha med noen tanker om målgruppe. Hvem vil lese boken? Er den for en bestemt aldersgruppe, er den for allmennmarkedet eller er den en fagbok?
2.
En beskrivelse av deg selv, gjerne med CV. Vi vil finne ut hvem du er, hvorfor du har valgt temaet ditt og hvor egnet du er til å skrive om det. Hvilken fagbakgrunn har du? Har du en spesiell erfaring eller stort engasjement? Skal du skrive om et spesifikt fagfelt, er det alltid nødvendig at du viser at du har utdannelse eller arbeidserfaring fra dette fagfeltet. Det er viktig for den vitenskapelige kvaliteten, for mottakelsen og for troverdigheten (både vår og din).
3.
Tekst du har skrevet. Dersom du er ferdig med førsteutkastet kan du sende oss det. Du kan også sende et kapittel eller tre, hvis ikke hele manuset er klart (skjønt, klart og klart… Selv hvis vi går videre med prosjektet ditt bør du være innforstått med at mye arbeid gjenstår.) Har du ingen tekst å sende ennå, vil innsalget ditt stå og falle på prosjektbeskrivelsen. Det er vanskelig, men ikke helt umulig.
Uavhengig av hvor mye eller lite tekst du sender inn må du sørge for at det du sender inn er gjennomarbeidet. Selv om vi har redaktører, språkvaskere og korrekturlesere, gjør det noe med inntrykket når første side er full av feil. Som noen så klokt sa en gang: Du får bare én mulighet til å gjøre et godt førsteinntrykk.
Formaliteter: Send manuset på e-post til forlag@human.no. Teksten bør være i word-format og ha god linjeavstand. Våg å la teksten snakke for seg selv: Bruk en helt vanlig skrifttype og velg standardoppsett av overskrifter og avsnitt. På den måten kommer innholdet best fram. Du vil ikke skille deg ut positivt ved å velge en kreativ skrifttype eller lime inn bilder. Det visuelle har vi dyktige designere som tar seg av.
Synes du dette minnet mistenkelig mye om retningslinjene for å søke en jobb? I så fall har du helt rett. Dette er på mange måter en jobbsøknad.
Når vi antar prosjekter, bruker vi store ressurser på dem. Redaktøren går gjennom teksten i flere omganger. Språkvaskere og korrekturlesere gransker ordvalg og tegnsetting. Designere lager omslag og forvandler tekstens visuelle utrykk fra et kjedelig word-oppsett til en ren og vakker bokside. Teksten sendes til trykkeriet, der den produseres i et par tusen eksemplarer, og til slutt mottar vi flunkende nye bøker som vi håper vil slå an hos leserne og kritikerne der ute i verden. Dette tar tid og koster penger. Da trenger vi å vite at vi har en engasjert forfatter med på laget, en vi har tillit til at klarer å gjøre manuset ferdig til en god bok. Men når vi har funnet slike forfattere? Da synes vi at vi har drømmejobben og vi setter oss ned og gjør alt vi kan for deg.
Lykke til!
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10 % avslag på din neste ordre
Rabattkoden gjelder ikke for bøker som er nyere enn 12 måneder.
Meld deg på vårt nyhetsbrev og få 10 % avslag på din neste ordre
Rabattkoden gjelder ikke for bøker som er nyere enn 12 måneder.